V tomto článku sa pozrieme na to, ako pridávať nové záznamy o príjmoch alebo výdajoch do denníka. Vysvetlíme princíp ich triedenia a základné rozdiely medzi kategóriami a podkategóriami.
Pridávanie nových príjmov a výdajov
Ak ste si už zaregistrovali svoj finančný denník, je na čase začať s ním pracovať. Čím skôr získate poctivý návyk zapisovať to, čo potrebujete, tým skôr budete mať k dispozícii prehľad. Poďme sa teda pozrieť ako na to.
Po prihlásení do denníka sa Vám zobrazí aktívna časť Príjmy a výdaje. Tu vidíte svoje transakcie a zároveň môžete pridávať nové. Asi najdôležitejším údajom o novom zázname je jeho suma a to, či sa jedná o príjem alebo výdaj.
Sumu jednoducho zapíšte v absolútnej hodnote. Prepínačom potom vyberte či sa jedná o príjem alebo výdaj. O absolútnej sume hovoríme preto, že aj výdaje sa zapisujú v hodnote bez znamienka.
Ak ste napríklad zaplatili za nákup potravín 20 Eur, Váš výdaj má hodnotu „20“. Denník vie narábať so znamienkami, ak teda zapíšete hodnotu ako „-20“, vezme ju opačne než je nastavený prepínač. Príjem vo výške „-20“ sa tak v skutočnosti zapíše ako výdaj a opačne.
Nový záznam je potrebné popísať, v budúcnosti si tak ľahšie spomeniete ako vznikol. Popis je momentálne obmedzený na maximálne 20 znakov, ale časom plánujeme toto obmedzenie odstrániť. Na teraz však musí postačiť.
Po pridaní popisu je potrebné povedať denníku, kedy daný záznam vznikol. Dátum môžete vpísať ručne, alebo použite kalendár. Ten sa aktivuje hneď, ako kliknete do poľa. Záznamy môžete pridávať aj s minulým alebo budúcim dátumom.
Ak pole pre dátum necháte prázdne, príjem alebo výdaj sa automaticky zapíšu do aktuálneho dňa. Pri pridávaní „dnešných“ záznamov teda dátum nemusíte vypĺňať.
Kategórie a podkategórie záznamov
Zámerne sme preskočili voľbu kategórie pre nový príjem alebo výdaj. Na tie sa pozrieme detailnejšie. Kategórie a podkategórie slúžia na triedenie záznamov a sú použiteľné rovnako pre príjmy, aj pre výdaje.
Po registrácii dostanete ich základný zoznam, no už pri pridávaní záznamov máte možnosť rýchlo ho doplniť o to, čo Vám chýba. Každý užívateľ si môže nastaviť kategorizovanie ľubovoľne podľa potrieb. Pre správu rodinného rozpočtu bude zrejme potrebné iné triedenie, ako napríklad pre malého podnikateľa v reštaurácii alebo taxikára sledujúceho svoje tržby.
Je na Vás, aké nastavenie zvolíte.
Medzi kategóriami a podkategóriami je niekoľko základných rozdielov. Evidencia prebieha v menších celkoch a veľké kategórie slúžia hlavne pre sprehľadnenie záznamov. Príjmy a výdaje teda môžete evidovať len do podkategórií.
Takisto pri mazaní nie je možné vymazať celú hlavnú kategóriu, ak sa v nej nachádzajú záznamy. Podkategóriu však zmazať môžete kedykoľvek. Pri mazaní preto vždy dávajte pozor, aby ste neprišli o dáta.
Keď pridávate nový záznam zvoľte podkategóriu, kam sa nový príjem či výdaj zaradí. Ak si pamätáte jej názov, môžete ho rovno vpísať do poľa. Pri písaní sa zoznam začne automaticky filtrovať, aby Vám uľahčil zatriedenie.
Komplexnejšia správa kategorizovania sa nachádza v sekcii Nastavenia. Tu môžete nielen pridávať, ale aj mazať nepotrebné podkategórie a prázdne kategórie. Niektorým užívateľom postačí jedna hlavná kategória, iní si zvolia členitejšie delenie.
Ako v praxi funguje zapisovanie a triedenie záznamov, najlepšie pochopíte pri reálnej práci s denníkom. Vyskúšať si môžete aj triedenie hlavnej tabuľky alebo prezeranie grafov.
Nebojte sa experimentovať, pridané záznamy môžete kedykoľvek opraviť a kategorizáciu si neskôr ďalej prispôsobovať. A ak narazíte na problém, sme pripravení pomôcť Vám.
Najnovšie príspevky od Peter Macinský (pozri všetky)
- Riziko jedného príjmu: Prečo je dôležité tvoriť alternatívne zdroje peňazí - 7. septembra 2023
- Hypotéka pre mladých bude od apríla najdostupnejšia. Možno naposledy - 19. marca 2017
- Spúšťame novú službu pre mladých ľudí – druhypilier.sk - 5. marca 2017
- Najväčšie mýty o naštartovaní podnikania - 21. januára 2017