Pred nedávnom sme na našom Facebooku uverejnili zaujímavé video. Zachytili sme ho v televíznej relácii Da Vinci a museli sme sa naň pozrieť bližšie. Prebiehajú v ňom rôzne finančné pokusy s dobrovoľníkmi, ktoré dokazujú, že nie vždy konáme racionálne.
Nemecký neurológ potom vo videu vysvetľuje, akým spôsobom ľudský mozog spracúva informácie súvisiace s peniazmi. My sme urobili jeden vlastný prieskum a dnes sa ešte k tejto téme vraciame.
Ak ste video nevideli, v skratke ho pripomenieme. Na začiatku je vysvetlené, prečo majú ľudia tak radi rôzne akcie a zľavy. Pri nákupoch, ktoré sú „zvýhodnené“ sa v mozgu aktivujú časti spojené s pocitom odmeny.
Respondenti v teste nakupovali častejšie produkty, pri ktorých sa nachádzala tabuľka s oznamom o akcii. Ak nakúpime tovar v zľave, jednoducho máme dobrý pocit. A to často aj napriek tomu, že cena sa vôbec nemusela zmeniť.
Pokus s výplatou
Pokus s výplatou v práci poukázal na prepojenie emócií a finančného rozhodovania. Respondenti si mali vybrať, či budú zarábať viac alebo menej. Háčik bol v tom, že od ich rozhodnutia závisel aj plat ich kolegov.
Zarábali by ste radšej 1000 Eur mesačne, ak by Vaši kolegovia mali priemerný plat 700 Eur, alebo by ste vzali plat 1500 Eur v spoločnosti kolegov s priemerným platom 2000 Eur?
Tri štvrtiny opýtaných sa rozhodli pre menší plat, tak aby zarábali viac ako ich kolegovia. Pocit, že sme na tom lepšie ako ostatný, zvíťazil nad rozumnejším rozhodnutím zarábať viac.
Test neúplného vnímania
Ďalší test bol takisto nadmieru zaujímavý a ukazuje ako náš úsudok ovplyvňuje pamäť. Opýtaní mali najprv za úlohu napísať na papier posledné dvojčíslo svojho telefónneho čísla. Následne dostali do rúk víno, ktoré mali sami oceniť.
Namiesto zamyslenia sa nad tým, koľko by víno mohlo naozaj stáť, pri naceňovaní zaúradovala pamäť a očný vnem. Respondenti, ktorí mali posledné dvojčíslo telefónneho čísla vysoké (50 a viac), stanovili v priemere takmer dva krát vyššiu cenu vína ako tí, ktorých číslo sa končilo nízkými číslicami.
Podobný manipulačný trik používajú aj obchodníci. Všetci poznáme preškrtnuté vysoké ceny produktov so zvýraznenou „nízkou“ cenou. Dobrým príkladom sú aj rôzne akcie spojené s predajom alebo teleshopping. Tam sa najprv dozviete, aký je produkt výnimočný a drahý, no o chvíľu Vám ho ponúknu za „extra nízku“ sumu.
Test s hotovosťou a náš prieskum
Asi najzaujímavejší pokus sa týkal hotovosti. Náhodní okoloidúci si na ulici mohli vybrať, či si vezmú okamžitých 5 Eur v hotovosti, alebo si počkajú šesť týždňov a potom dostanú 40 Eur.
Prekvapíme Vás ak sa dozviete, že dve tretiny si vzali 5 Eur? A to sa prieskum uskutočnil v bohatom nemeckom Mníchove.
My sme sa rozhodli urobiť anketu na Facebooku. Samozrejme je rozdiel vidieť hotovosť pred očami a dostať otázku na internete. Očakávali sme, že v našom prieskume budú ľudia rozumnejší.
Rozhodli sme sa ich preto lákať až 10 eurami, no ponuka 40 Eur o šesť týždňov ostala. Podľa predpokladu si naši užívatelia vyberali prevažne rozumnejší variant. Okrem toho, že sme pred Vami nemávali hotovosťou, ste mali čas prečítať si zadanie a porozmýšľať. Ktovie, ako by to dopadlo na ulici.
Na záver videa bolo viacerým odpovedajúcim vysvetlené, ako funguje náš mozog, a že sa nerozhodli práve najlepšie. Po chvíľke zamyslenia sa už sami zabávali na svojom predošlom rozhodnutí. Je dobré poznať podobné obchodné triky, či spôsoby manipulácie nášho vnímania.Možno Vám to v budúcnosti ušetrí pár eur.
Ak ste video ešte nevideli, môžeme ho len odporúčať.
Najnovšie príspevky od Peter Macinský (pozri všetky)
- Riziko jedného príjmu: Prečo je dôležité tvoriť alternatívne zdroje peňazí - 7. septembra 2023
- Hypotéka pre mladých bude od apríla najdostupnejšia. Možno naposledy - 19. marca 2017
- Spúšťame novú službu pre mladých ľudí – druhypilier.sk - 5. marca 2017
- Najväčšie mýty o naštartovaní podnikania - 21. januára 2017